Zondagmiddag blijft heilig voor heren 2

Ook na de zomer komt heren 2 op zondagmiddag weer in de baan. De vriendenploeg gaat onverstoorbaar verder.

Spelers als Erwin Bos, René Kuiper, Erik van der Weide en Peter Muter dragen al seizoenen lang het oranje van het tweede van HVC. Eerst onder leiding van  good old Harry Hartmann. Tegenwoordig bedenkt doelman Martijn Heller de vertrektijden.

Kroeg
Nieuwe leden hebben zich gemeld bij de vriendenploeg. Zo zijn twintigers Niels Wierenga, Owen van der Weide – zoon van – en Niek Geerdink aangesloten. Het drietal komt uit Emmer-Compascuum en zorgt, op bescheiden wijze, voor een beetje tempo.

Het doel van ‘het tweede’ is nagenoeg nooit geweest aansluiten bij de hoofdmacht op landelijk niveau. Jongelingen uit heren 1 hebben in het te grote shirt van heren 2 mogen rijpen, maar omgekeerd vinden de amateurs het welletjes. Trainen wordt gedaan op donderdagavond in de kroeg aan huis. Met darten worden de spieren soepel gehouden.

Welverdiend biertje
Voeg daar Groningers Remco Hofman en Ian Macro, met een verleden bij competitiegenoot Jahn II uit Stadskanaal, aan toe en het recept voor heren 2 is bijna gebrouwen. Dorpelingen Wouter Cremer en Albert Menzen maken sinds een seizoen ook deel uit van het Compascuumse gezelligheidsteam. Het tweetal werd in 2019 met heren 1 kampioen van de hoofdklasse A.

Jarenlang stond de reserveploeg van HVC bekend als ‘Harry’s Team’. Vernoemd naar de eerder genoemde Harry Hartmann. De spelmaker uit Emmer-Compascuum hield een tijd een herenteam op de been. Fanatiekelingen als Nick van der Weg, Steffan Heijne en Herman Veringa droegen op zondagmiddag in Hoogersmilde, Slochteren of Beilen met trots het HVC-logo op de borst en doken na zestig, soms tragische, minuten de kantine in voor een welverdiend biertje.

Hennie Hooiveld moet ook na de zomer de ‘maatjesmeer’, die op de trouwe shirtsponsoring van Assen Installatietechniek kunnen rekenen, in het gareel houden. Ze was jarenlang secretaris van HVC, maar geeft de bestuurstaak door. Zonder enige aarzeling blijft Hooiveld de coach van heren 2. Tot blijdschap van de leden van de ploeg.

DNA
Met meer dan dertig mannelijke senioren mag HVC zich in de regio tot één van de grote spelers rekenen. Heren 2 speelt niet in de tweede divisie, maar tweede klasse en dat is voor de vereniging uit Barger-Compascuum heel waardevol. Juist ‘het tweede’ met al hun fratsen bepaalt het DNA van HVC.