Op de laatste speeldag is heren 1 een van de kanshebbers op de titel in de hoofdklasse A. Zo dingt de dorpsclub nog mee om promotie naar de tweede divisie. Erg knap, volgens aanvoerder Stijn Steenhuis (25). “We zijn volwassener geworden.”

Tegen Cometas gaf HVC de koppositie uit handen. In Leeuwarden ging de formatie van Annelies Smeets en Albert Hilbrands met 29-25 ten onder. “Maar we zijn nog in de race om de titel”, opent Stijn Steenhuis het gesprek.

Samen met drie teamgenoten keerde Steenhuis na fusiejaren in Zwartemeer in 2010 definitief terug naar HVC. Sinds een aantal jaar is HVC actief in de hoofdklasse A. “De laatste drie seizoenen hebben we met een hoop jonge spelers mooie stappen gemaakt. Onder Annelies Smeets en Albert Hilbrands zijn we, ondanks dat een deel van het team in Groningen woont, compleet gebleven en hebben we de ranglijst bestormd”, vertelt hij.

Kantine
Vorig jaar eindigde HVC op de derde plaats. Dit seizoen dingt de dorpsclub mee om de titel. “Op de training wordt hard gewerkt. Er is ruimte voor plezier, maar ook gaan we gefocust richting het speelweekend te werk”, gaat Steenhuis verder. Ook valt de spelmaker de trainingsopkomst op. “Op vrijdag staan we er vaak met een man of vijftien. Jongelingen als Chiel Segaar en Roy Soppe sluiten aan. Na de tijd drinken we wat in de kantine in Barger-Compascuum. Heel waardevol.”

“Jarenlang zijn we te lief geweest om te killen”

“Jarenlang zijn we te lief geweest om te killen”, legt Steenhuis de vinger op de zere plek. “Voor elkaar en voor de tegenstander. Ook konden we ons voor uitduels zonder hars moeilijk opladen. Daar hebben we als groep stappen in gemaakt. De begeleiding heeft daar een mooie rol in gespeeld. Zo is het vertrouwen gegroeid, waardoor we nog om de knikkers spelen.”

Respect
Steenhuis looft vooral de groepsdynamiek. “Ik vind het heerlijk om bij elkaar te komen. Voor trainingen, wedstrijden of in de kantine”,  glimt de middenopbouwer. “We zijn volwassener geworden. Daardoor is het respect naar elkaar gegroeid. Ook is het tof dat routiniers Albert Menzen en Wouter Cremer onderdeel uitmaken van de groep. Ik hoop dat ze nog een tijdje doorgaan.”

“Ik vind het heerlijk om bij elkaar te komen”

Op 7 april ontvangt heren 1 belager UDI 1896. Alleen bij een overwinning maakt HVC nog kans op het kampioenschap en promotie. “We zijn het waard”, vindt Steenhuis. “Buiten het veld hebben we als groep vooruitgang geboekt en sinds de jaarwisseling kunnen we ook binnen de lijnen overtuigen. Het zou fantastisch zijn als we onszelf daarvoor kunnen belonen. Met HVC uitkomen in de tweede divisie is een droom.”