‘Punaise’ Steenhuis: “Trots dat ik onderdeel ben van deze generatie”

By 23 augustus 2021 No Comments

De beker die bij de Nederlandse titel hoorde staat inmiddels in de kast in de kantine in Barger-Compascuum. Dorpeling Joost Steenhuis (28) is door de eindoverwinning in Blaricum nog meer gemotiveerd in het oranje-zwart van HVC te pieken.

“Lengte in de dekking is bij Beach Handbal belangrijk”, onderstreept Steenhuis, maar uitgerekend in de halve finale tegen Feyenoord maakte de 1 meter 70 lange verdediger als vooruitgeschoven pion het verschil. “Zo leuk!”

Zo’n klein dorp
Bij de laatste vier liet HVC zien goed genoeg voor de titel te zijn. “Mijn rol is te onderbreken. Dat lukte. Iedere misser is een overwinninkje voor onze verdediging. In de tweede set van de finale tegen Handbal Twente heb ik meer plaats moeten maken voor de langere jongens. Ook heb ik geen shoot-out genomen, maar ik heb graag een stapje terug gedaan. Het draaide om het team.”

Met goud als gevolg voor Steenhuis en consorten. “De beste van het land en dat voor zo’n klein dorp. Eigenlijk heel gek”, geeft de verdedigende ‘punaise’ toe. “Na een aantal mislukte pogingen in bijvoorbeeld 2018 en 2019 voelt dit heel lekker. Hard werken wordt beloond. Trots dat ik onderdeel ben van deze generatie.”

Lange neus
“Dit is de meest waardevolle beker die in de kast staat, hoor”, lacht Steenhuis. Met een knipoog: “Het is ook een lange neus naar de ‘gouden generatie’ van de jaren negentig. Zijn zij ooit Nederlands kampioen geworden, haha?”

“Deze titel geeft zoveel motivatie straks in de zaal m’n best te doen”

Vanaf woensdag gaat de focus bij de herenploeg van HVC weer op de zaal. “Deze titel geeft zoveel motivatie straks in de zaal m’n best te doen. De tweede divisie viel ons de afgelopen twee jaar zwaar. We hebben aangetoond dat als we ergens genoeg tijd en energie in steken er meer mogelijk is dan we soms denken”, besluit Steenhuis.

Lees ook: “Ik heb met mijn medaille om geslapen”

Foto: Marchel Frome