Lambers moet clubculturen binnen DESH laten rijmen

By 29 oktober 2018 No Comments

In de zomer sloten SVBO, DOS, E&O en HVC de handen ineen. Sinds oktober brengen de verengingen uit Zuidoost-Drenthe onder de naam DESH twee prestatieteams op de been. Dorpeling Gerda Lambers is trainer/coach van het regionale team en vindt het fusietraject een hele uitdaging.

Zaterdagavond greep DESH B2 de koppositie. In Barger-Oosterveld, inmiddels vertrouwde thuisbasis van een groot deel van het team, moest lijstaanvoerder Unitas eraan geloven (22-18). “En het was nog niet eens een goede wedstrijd van ons”, is Gerda Lambers eerlijk. “Er is een hoop werk te verrichten.”

Niveau stijgt
Op woensdag en donderdag traint een grote groep jongemannen onder gecertificeerde begeleiding in sporthal Angelslo in Emmen. “In de weken dat we aan de gang zijn worden handballend gezien heel grote stappen gemaakt”, vertelt Lambers enthousiast. “We trainen met een grote groep. Iedereen kan aandacht krijgen. Het niveau stijgt.”

“Ze kunnen veel van elkaar leren”

Volgens Lambers, die in 2017 met de dames van HVC kampioen van de tweede klasse werd, is het teamproces de grootste uitdaging. Vier fusiepartners betekent vier verschillende clubculturen. “Je merkt dat bij iedere vereniging anders gedacht wordt en dat de spelers op een andere manier handelen. Zowel binnen als buiten het veld.”, legt Lambers uit. Binnen het regionale team zit ze er dicht bovenop. “Dat moet ook. Ze kunnen veel van elkaar leren. Soms handballend, soms als mens in de groep.”

Fijn gevoel
“Ik vind het bijvoorbeeld ook heel belangrijk dat de jongens met een fijn gevoel sporten”, gaat Lambers verder. “Daar moet ik en de groep voor zorgen. Iedereen telt mee. Dat is, naast dat de spelers beter gaan handballen, een mooie uitdaging.”