Heren 1 ging zondagmiddag onderuit bij laagvlieger Unitas (30-33). Het typeert de knotsgekke hoofdklasse A, waarbij de verschillen door opvallende resultaten heel klein zijn. “Maar we doen nog steeds mee”, concludeert doelman Yannick Meijeringh.

In december zegevierde HVC tegen de top-2. Cometas werd in De Klabbe verslagen en in Arnhem klopte heren 1 koploper Udi’96. Zondagmiddag verlieten de oranjehemden Rolde puntloos. “Het is belangrijk dat onze dekking goed staat”, opent goalie Yannick Meijeringh het gesprek. “In de aanval hebben we genoeg kwaliteit rondlopen, maar het gaat soms achterin mis. Daar zijn we niet consequent genoeg.”

Volwassener
Meijeringh is bezig aan zijn derde seizoen bij HVC. Via SVBO, DOS en E&O kwam de 24-jarige Emmenaar – hij wordt liever Barger-Oostervelder genoemd –  terecht bij de hoofdklasser uit Barger-Compascuum. Vorig seizoen eindigde hij met heren 1 op de derde plaats in de hoofdklasse A. “Dit seizoen halen we veel verschillende resultaten, maar we doen nog steeds mee”, lacht hij. Het gat met koploper Huissen is drie punten. “We hebben dit seizoen ook een aantal spannende wedstrijden weten te winnen. We worden volwassener.”

“Het is belangrijk dat onze dekking goed staat”

Samen met Rick Weggemans en Albert Menzen knokt Meijeringh om het plaatsje onder de lat. Laatstgenoemde verkeerd in bloedvorm. “Dat is niet erg. Als Albert goed staat, moet hij blijven staan. Dat is het beste voor de ploeg”, klinkt het sportief. “Natuurlijk zouden Rick en ik ook meer willen laten zien. Iedere training staan we er weer. Je kunt het niet van één persoon laten afhangen, toch? Als Albert uitvalt of zijn dag niet heeft moeten we er staan.”

Respect
Meijeringh staat bekend als een vrolijke branieschopper. In het oranje van HVC is hij rustiger geworden. “We hebben een fijne groep”, is Meijeringh tevreden. “Het is best bijzonder dat zoveel leeftijdsgenoten, die studeren of net werken, wekelijks samen op het veld verschijnen. En na de training of wedstrijd samen een biertje drinken in de kantine. Er komen ook een aantal gasten vanuit Groningen. Naar elkaar toe is er veel respect.”

“We geven niet op”

Zondagmiddag ontvangt heren 1 Artemis’15 in De Klabbe. Tijdens het heenduel in Wehl moest de formatie van Annelies Smeets in de slotseconde de gelijkmaker slikken (21-21). Meijeringh: “Een nieuwe kans om te laten zien wat we kunnen. De verschillen bovenin zijn klein. We geven niet op.”