Inspirerende bijeenkomst voor trainers en coaches in kantine

By 11 februari 2020 No Comments

De trainers en coaches van HVC hebben een inspirerende avond achter de rug. Maandagavond kwamen elf vrijwilligers van de vereniging samen in het dorp om te delen en luisteren.”Het is een uitdaging om genoeg kennis te vergaren en dit te vertalen naar de training en de begeleiding tijdens de wedstrijd.”

De avond werd geopend door hoofdtrainer van E&O Freek Gielen. De oefenmeester legde de trainers en coaches van de club een aantal stellingen voor. Thema’s als spelplezier, ontwikkelen en presteren binnen de jeugdopleiding kwamen aan bod.

Vertaalslag
In 2018 speelde Gielen in de hoofdklasse A een aantal duels in het oranje van HVC. “Deze vereniging maakt een gezonde indruk op mij. Volgens mij kun je bij HVC spelen voor je plezier én als je een goede handballer wil worden”, vertelde hij aan de aanwezigen. “Ik vind het interessant om te zien hoe handbal leeft in de omgeving.”

“Keuzemomenten en spelers in zo’n situatie brengen is in het hedendaagse handbal heel belangrijk”

Na interessante discussies maakte Gielen de vertaalslag naar de training. Zo vertelde hij dat een uitdaging op maat zeer effectief werken kan. “Luister naar je groep. Durf je kwetsbaar op te stellen”, liet Gielen weten. Ook stipte de hoofdtrainer, die tevens assistent bij Oranje U18 is, het belang van de oefening in uitdagende spelvorm aan. “Keuzemomenten en spelers in zo’n situatie brengen is in het hedendaagse handbal heel belangrijk.”

Aangename sfeer
Na de interactieve presentatie van Gielen kwamen alle trainers en coaches aan het woord over de gang van zaken bij de verschillende (jeugd)teams van HVC. Strubbelingen werden gedeeld en samen ging de groep aanwezigen op zoek naar een mogelijke oplossing. Er ontstond een aangename en meewerkende sfeer.

Voorzitter van de Technische Commissie Rick Weggemans luisterde een uur lang aandachtig naar alle gespreksondewerpen en noteerde belangrijke punten voor de vereniging. “Een heel nuttige avond”, vertelt hij na de tijd. “De trainers en coaches van HVC zetten zich op vrijwillige basis in voor de club en dat is zo ontzettend waardevol. Door het organiseren van deze bijeenkomst hebben we ze willen inspireren. Ook vinden we het belangrijk dat ze gehoord worden. Zij staan wekelijks met al onze leden op de vloer.”

Technisch vlak
“Op technisch vlak hebben we als dorpsclub stappen te maken. Het is een uitdaging om genoeg kennis te vergaren en dit te vertalen naar de training en de begeleiding tijdens de wedstrijd. Dat is een belangrijk aandachtspunt”, besluit Weggemans. “Als ik zie met welke mate van interesse een bijeenkomst als vanavond gevolgd wordt, heb ik er vertrouwen in dat we de gewilde stappen de aankomende jaren gaan maken. Er is een gezonde basis.”