HVC na eeuwwisseling terug in tweede divisie

By 15 april 2019 No Comments

Door het kampioenschap van heren 1 in de hoofdklasse A keert de club terug in de tweede divisie. Voor de eeuwwisseling was HVC voor het laatst actief op het derde niveau van het land.

De overtuigende zege op Udi 1896 (35-24) en struikelpartij van lijstaanvoerder Cometas in Zwartemeer bezorgde HVC een week geleden de titel in de hoofdklasse A. Zo komen de oranjehemden na de zomer uit op een niveau hoger: de tweede divisie.

Jaren negentig
Voor de eeuwwisseling was HVC een aantal jaren actief op het derde niveau van het land. Het eerste herenteam promoveerde in de jaren negentig zelfs een seizoen naar de eerste divisie. Selectieleden als Joerik Grummel, Marco Wittendorp en Albert Hilbrands – de huidige assistent – maakten naam namens de vereniging uit Barger-Compascuum.

Ook na de eeuwwisseling zong de naam van HVC rond in de tweede divisie. Samen met Hurry-Up bracht de vereniging een aantal divisieteams op de been. In 2006 hield de club, na seizoenen in de toenmalige hoofdklasse A en regioklasse, na het stoppen van de intensieve samenwerking met de Zwartemeerders het voor gezien.

Noordelijke competitieladder
In 2010 zag een nieuw herenteam het levenslicht. Naast Harry’s Team bestormde een ploeg met spelers als Harry Poker, Jasper Steenhuis en André Wielage in het oranje van de Compascuumers de Noordelijke competitieladder. Twee jaar en twee kampioenschappen op rij later maakte HVC haar rentree op landelijk niveau.

Na zes leerzame seizoenen, waarbij een jaar geleden de finale van een promotietoernooi in Houten werd verloren van het Zeeuwse Delta Sport, gaat heren 1 haar kunsten op een niveau hoger tonen. In de tweede divisie A zijn ook provinciegenoten Unitas en E&O 2 actief. Met UGHV uit Ulft komt HVC de vorige kampioen uit de hoofdklasse A tegen.