Heren 1 pas net onderweg, maar: “Dat het goede begin iets losmaakt binnen HVC is winst”

By 18 november 2022 No Comments

Heren 1 gaat het zaterdagavond in eigen huis proberen tegen de koploper van de tweede divisie: Achilles uit Apeldoorn. Door de verrassende competitiestart durft de hoofdmacht van HVC te dromen van een resultaat tegen de titelfavoriet.

In 2019 promoveerde heren 1 als kampioen van de hoofdklasse naar de tweede divisie. Het coronavirus voorkwam tot twee keer toe degradatie van HVC. Sinds februari 2022, toen de oranje-zwarten uitgerekend tegen buur DOS de ban braken, wint het vlaggenschip van de vereniging vaker dan het verliest.

Wat heet: dit seizoen staat HVC met vijf overwinningen en een nederlaag op plaats twee in de tweede divisie. Morgenavond komt de top-2 elkaar in De Klabbe tegen. “Dan kun je met recht spreken van een topper in de tweede divisie”, zegt trainer/coach van heren 1 Annelies Smeets (34) enthousiast.

Een ander gezicht
Onder de dorpeling, sinds een jaar woont Smeets in Barger-Compascuum, heeft de herenselectie van HVC een metamorfose doorgemaakt. “In ons eerste seizoen in de tweede divisie trainden we soms met maar een man of acht. Dat was behelpen. Dit jaar staan er op woensdag- en vrijdagavond minstens vijftien mannen voor me. Dat zegt iets over hoe graag deze groep wil.”

Spelers als Thijs Baarveld, Joerik Grummel en Martin Pietrakowski zijn gestopt. Terwijl routiniers Wouter Cremer en Albert Menzen het tenue van HVC 2 hebben aangetrokken. “Jongens als Roy Soppe, Ali Raad en ook Bram Hof geven de hoofdmacht een ander gezicht. Ook wil ik de spelers van heren 2 die ook twee keer in de week trainen benoemen. Iedere vrijdagavond sluiten we af met een partijtje waarin we veel zaken in aanloop naar de wedstrijddag kunnen oefenen.”

Kantine zit vol
“Bij HVC wordt maar twee keer in de week getraind. Daar staan collegacoaches van andere ploegen wel eens van te kijken. Die zien elkaar minstens drie keer in de midweek. Wij moeten meer geduld hebben als het gaat om groei en ontwikkeling. Dat was in de voorgaande jaren in de tweede divisie duidelijk”, legt Smeets uit. “Dat het er dit seizoen uitkomt is voor mij geen verrassing, maar wel heel erg leuk. Het maakt de groep ook gretiger.”

Toen Smeets in 2016 bij de vereniging kwam ging ze samenwerken met oud-divisiespeler Albert Hilbrands. Smeets: “Hij sprak altijd over de jaren negentig. Ging er met plezier over door. De gouden generatie die uitkwam in de eerste divisie. Hoe gaaf is het dat HVC het nu zo goed doet op landelijk niveau. Mensen om het team heen zijn trots op de prestaties en fluisteren over de kampioensstrijd. De kantine zit na de wedstrijd vol. We zijn pas zes wedstrijden onderweg, maar dat het goede begin iets losmaakt binnen HVC is winst.”

Geen entree
De topper in de tweede divisie HVC – Achilles begint morgenavond om 20:30. Publiek is kosteloos meer dan welkom in Emmer-Compascuum.

Lees ook: Heel weekend lang wedstrijden in De Klabbe

Foto: Tina Kolthof